Wat is de Tour d'Afrique ?????

25 oktober 2016 - Rucphen, Nederland

De Tour d’Afrique ofwel TDA is een georganiseerde fietstocht van 12.000 km dwars door Afrika, van Cairo naar Kaapstad. Je start in Egypte, volgt de Nijl, rijd door de woestijn van Soedan, beklimt het Ethiopisch hooggebergte, steekt de evenaar over in Kenia, passeert the Kilimanjaro in Tanzania, op naar Lake Malawi, door Zambia naar Victoria Falls en ten slotte door de Kalahari in Botswanan en de Namib woestijn naar Cape Town, Zuid Afrika. Het geniale van de TDA is dattie is opgeknipt in etappes waardoor ik heb kunnen intekenen voor 2 etappes in 2017. Voor mij start het op 4 februari in Khartoum voor de eerste etappe naar Addis Ababa. Daar hebben we twee rustdagen en op één ervan wordt een city tour georganiseerd in Addis, waar ik heel erg naar uit kijk. De 2e etappe gaat vervolgens naar Nairobi in Kenia.

De TDA is voor mafkezen als ik die gek zijn van reizen, sport en avontuur. De basis is fietsen, eten, slapen, fietsen, eten, slapen, fietsen, eten, slapen ... enz. Het avontuur zit m in het onverwachte en ... Afrika. Afrika is misschien niet het meest gemakkelijke continent, anderzijds organiseert TDA in 2017 haar 15e editie. Ze hebben veel ervaring en werken o.a. met lokale agenten die perfect op de hoogte zijn van de situatie ter plekke. Sommige stukken zul je in konvooi rijden, ander stukken reis je misschien per bus als het nodig is. In 2014 is de TDA zelfs gestart in khartoum omdat het in Egypte te onveilig was.

De laatste keer dat ik keek waren er zo’n 50/60 inschrijvingen. Deelnemers komen overal vandaan. Veel Nieuw-Zeelanders, wat Amerikanen, Britten, Zwitsers. De meeste hebben de hele tour geboekt en dat betekent dat ik op 4 februari fris en fruitig in een groep terecht kom die al 2 weken met elkaar op pad is. Ik ben benieuwd! Het schijnt sowieso een sociaal experiment te zijn met mensen die elkaar niet kennen maar toch de ontberingen van de TDA aangaan. Iedereen slaapt in tentjes, kan niet douchen, wordt moe, ziek .... Misschien is het dan wel lekker dat ik dan maar 2 etappes rijd en dan weer terug vlieg :-)

Nog even over de entourage. In totale bestand van deelnemers zit een groep wedstrijdrijders. De rest zijn recreanten. Het schijnt dat binnen de groep van recreanten 2 type rijders zijn: één groep die het allemaal niet zo boeit en alleen meerijdt voor de lol en één groep die ook wel als recreant meerijdt maar toch wel iedere meter wil rijden. Ik denk dat ik tot de laatste groep behoor. Verder zijn er natuurlijk de mensen van de organisatie: een kok, een medic, een mecanicien etc. Ten slotte is het nog een geruststellende gedachte dat er een soort bezemwagen achteraan rijd dus mocht je een mindere dag hebben dan kun je altijd instappen.

1. Jan van Nijnatten:
    27 oktober 2016